Podczas panelu, dotyczącego potencjału kolei, z udziałem spółek Grupy PKP słowo „innowacja” odmieniane było przez wszystkie przypadki. Pasażerowie otrzymać mają dostęp do nowoczesnych rozwiązań informatycznych, które ułatwią im przygotowanie się do podróży rozpoczynającej się na innowacyjnych dworcach wyposażonych w nowoczesne technologie. Dzięki nim ma wzrosnąć również poziom bezpieczeństwa, co nie byłoby możliwe bez współpracy kolei ze start-upami.
– Innowacje na kolei mają szczególne znaczenie, bo dzieją się we wszystkich wymiarach. Idziemy w kierunku szerokiego programu innowacji. Otrzyma on nazwę „Strategia Badawcza na Rzecz Innowacji”. Powołamy też Komitet Innowacji – mówił podczas Kongresu 590 Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. – Zaczęło się od Innowacyjnych Dworców Systemowych. Teraz przygotowujemy m.in. ładowarki dla samochodów elektrycznych, które staną w Gdyni, Gdańsku-Wrzeszczu i w Warszawie przy Dworcu Centralnym – zapowiedział. Poinformował również, że Kolejowe Zakłady Łączności podpisały już list intencyjny z Pocztą Polską w sprawie budowy wspólnej sieci ładowarek.
PKP S.A.: Współpraca ze start-upami przynosi dobre, nieoczekiwane rezultaty
Mirosław Antonowicz dodał, że możliwość ładowania samochodów elektrycznych nie będzie jedyną nowoczesną usługą świadczoną na dworcach, bo pojawić się mają na nich paczkomaty. – Myślę też, że przyszłością jest też współpraca kolei ze start-upami – ocenił, wskazując na zaproponowane przez inżynierów z Parku Technologicznego w Poznaniu rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo na przejazdach. Bardzo ważnym projektem technologicznym Grupy PKP ma być także system PolSUW, usprawniający zmianę rozstawu wózków wagonów na granicy wschodniej.
Część terenów, należących do PKP S.A., w tym dworce kolejowe, położone są w centrach miast. O możliwości organizacji w takich miejscach przestrzeni komercyjnych mówił Piotr Podgórski, prezes zarządu Xcity Investment. – Nasza spółka powstała w 2015 r., ale korzysta także z wcześniejszych doświadczeń z realizacji inwestycji w Krakowie, Poznaniu czy Katowicach – zaznaczył. Firma związana jest m.in. z inwestycją na stacji Warszawa Zachodnia. Oprócz przydworcowych centrów handlowych Xcity Investment chciałoby budować także hotele, mieszkania czy biura.
PKP Informatyka: Dwaj kolejni przewoźnicy wkrótce w Bilkomie
– Staramy się, aby pomimo podziału kolei, systemy, z jakimi styka się pasażer, były jak najbardziej intuicyjne i ergonomiczne – stwierdził Radosław Zawierucha, członek zarządu PKP Informatyki. – Jest w tym obszarze dużo do zrobienia – przyznał. Zaznaczył przy tym, że w ciągu minionych dwóch lat udało się zdziałać wiele, by podróżny postrzegał usługi kolejowe jako dostarczane w sposób jednolity.
– Na początku 2018 r. uruchomiliśmy aplikację Bilkom, która umożliwia zakup biletu w ofercie łączonej, ale jeszcze nie w pełnej funkcjonalności. 9 grudnia tego samego roku wszedł zaś „wspólny bilet”: oznacza on nie tylko jeden bilet i jedną płatność, ale i system proponujący pasażerowi najtańszą możliwą opcję, połączony z taryfą degresywną – przypomniał.
– W tym momencie, w tej ofercie mamy już zdecydowaną większość przewoźników pasażerskich w kraju – stwierdził. Dodał jednak, że część firm nie zrozumiała jeszcze korzyści, jakie płyną z integracji w ramach aplikacji Bilkom. Obecnie trwa etap testów prowadzonych z Arrivą i Kolejami Dolnośląskimi, więc można spodziewać się niebawem kolejnego rozszerzenia oferty. – Na razie gotowości do sprzedaży Wspólnego Biletu w internecie nie zgłaszają natomiast Koleje Mazowieckie – zaznaczył przedstawiciel PKP Informatyki.
PKP Telkol: Ścieżka do kasy na smartfonie
Prezes zarządu PKP Telkol Mirosław Gilarski mówił o aplikacji przeznaczonej dla pasażerów –Mój Dworzec. Na dworcach kolejowych instalowane będą nadajniki sygnału radiowego, który można odebrać przy pomocy smartfona czy tabletu. Dzięki temu możliwa ma być nawigacja po obiekcie, co w zamyśle twórców ułatwi podróżowanie osobom o ograniczonej sprawności. System testowany był już z powodzeniem w Bydgoszczy, a wkrótce instalowany będzie na dworcu Warszawa Centralna. – Na urządzeniu mobilnym widzimy ścieżkę, jak dojść do kasy z użyciem wind czy pochylni – opisywał działanie aplikacji prelegent.
– Jeśli osoba posiada aplikację, może odnaleźć drogę na konkretny peron, mieć bezpośredni dostęp do rozkładu jazdy, a nawet sprawdzić, gdzie w pobliżu stacji znajdują się hotele czy restauracje. W przyszłości system ma umożliwiać także zapłacenie za bilet, co będziemy realizować we współpracy z PKP Informatyką – zapowiedział Gilarski. W pierwszej kolejności system na stacji Warszawa Centralna będzie nakierowany na potrzeby osób niepełnosprawnych, ale w przyszłości ma być dostosowany do wymagań każdego pasażera.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.